De vlucht weg van het politiek establishment
Wereldwijd zet de kiezer zich af tegen het politieke establishment. Diezelfde kiezer is het vertrouwen kwijt in traditionele partijen. Dat vertaalt zich in successen van onder andere Beppe Grillo, Turrión, Trump en Macron. SP.A en Groen Antwerpen willen met hun hybride tussen een kartel en een open lokale lijst inspelen op deze electorale trend. Met hun artificieel gemodificeerd kartel doen beide partijen een poging om zich los te rukken van de status van traditionele partij. Ze herhalen tot vervelens toe dat het géén kartel is tussen twee partijen van het establishment, géén samenwerking tussen twee traditionele partijen. Door twintig procent van de lijst voor te behouden aan politieke neofieten willen ze iedereen overtuigen dat het een nieuw progressief project is voor de Antwerpenaar. Vier vijfden van de lijst is een gesloten kartel van twee traditionele politieke partijen, amper een vijfde staat open voor gelijkgezinde vernieuwers. De opening naar vernieuwers is wel geen verbreding van het ideologisch debat dat de Antwerpenaar ten goede komt, want enkel politieke neofieten met een specifiek progressief profiel zijn welkom. Intellectueel blijf je zo rondjes zwemmen in het meer van eigen gelijk.
De vlucht van de negatieve perceptie
Grote uitdaging voor communicatiestrategen
Groen offert in Antwerpen het succesmerk en hun succesvolste politicus op
Een merk lanceren op twaalf maanden tijd, dat voldoende naambekendheid genereert en daarbovenop vertrouwen uitstraalt, is geen sinecure. Groen getuigt van heel wat empathie en sociale ingesteldheid door gevallen linkse broer sp.a de hand te reiken. Ze moeten daarom wel hun succesvol merk, dat ze gedurende jaren minutieus en geduldig opbouwden, van het schap halen. ‘Samen’ moet de afvallige sp.a-kiezer die naar Groen overstapte nu opnieuw overtuigen en voorkomen dat hun afkeer voor de sp.a hen niet naar PVDA drijft. Groen kan in het nieuwe project ‘Samen’ zijn grootste troef, nationaal voorzitter Meyrem Almaci, niet uitspelen. Zij kan geen schizofrene communicatie voeren en moet het merk Groen blijven belichamen. Groen offert in Antwerpen het succesmerk en hun succesvolste politicus op en onderwerpt zich aan een interessante communicatie-uitdaging.
Wie het kapitaal voorziet om de naam ‘Samen’ breed te introduceren zal wel een goed bewaard geheim blijven. Een merk lanceren op dergelijke korte termijn is niet alleen riskant, het is ook een bijzonder dure operatie. Ik ben in elk geval benieuwd hoe ze die uitdaging tot een goed einde zullen brengen. Antwerpen is opnieuw het electoraal labo van Vlaanderen.
Ignace Vandewalle